Co daje joga i jak zacząć ćwiczyć? Nasze porady

2018-12-22

Joga to coś znacznie więcej niż same ćwiczenia. Sporym uproszczeniem jest sprowadzanie jogi do zajęć na sali treningowej. Niemniej jednak liczne korzyści zarówno duchowe, jak również cielesne stawiają jogę wysoko w hierarchii ogólnorozwojowych ćwiczeń, które można uprawiać w grupie lub indywidualnie.

Joga — co to jest?

Joga to jeden z najstarszych systemów filozoficznych, który wywodzi się z Indii. Nazywana ścieżką samorozwoju joga, uprawiana jest od tysięcy lat i wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością na całym świecie. Elementy jogi wykorzystywane są w systemach religijnych np. w buddyzmie czy hinduizmie. Nie można jednak powiedzieć, że sama joga jest religią. Pozostaje filozofią ponad podziałami, która zamiast dzielić — łączy. To jedna z cech, które sprawiają, że każdy może odnaleźć w jodze to, czego szuka, od medytacji przez poznanie aż po działanie, które nie jest ukierunkowane na zysk materialny. Dodatkowo może oczekiwać, że ćwiczenia pozytywnie wpłyną na jego osobowość, sposób postrzegania świata, a także samopoczucie i kondycję organizmu.

Jak zacząć ćwiczyć jogę?

Podobnie jak w przypadku innych ćwiczeń, również początek przygody z jogą jest trudny. Dodatkową angażującą czynnością jest tutaj zagłębienie nie tylko samych technik, ale przede wszystkim filozofii i znaczenia jogi. Zrozumienie sensu tej filozofii pomoże Ci pojąć, jak ćwiczyć jogę.

Zanim zdecydujesz się wyruszyć na zajęcia zorganizowane możesz zaopatrzyć się w akcesoria do jogi spróbować potrenować w domu. Oczywiście ćwiczenia pod okiem doświadczonego instruktora mają tę zaletę, że wykonywane są poprawnie, a obecność innych uczestników zajęć motywuje Cię do pracy nad techniką i nieustannego rozwoju. Najlepszym systemem jest łączenie treningów w klubie z tymi wykonywanymi w domu — dla uzyskania najlepszych rezultatów jogę powinno się uprawiać codziennie.

Od czego zacząć?

  • opracuj własny plan treningowy, który początkowo będzie składał się z krótkich, ale regularnych sesji (15 - lub 30- minutowych). Celem jest rozruszanie ciała i wypracowanie sobie nawyku codziennego ćwiczenia.
  • poznaj pozycje jogi — jest ich całe mnóstwo, ale na początek wystarczy kilka podstawowych, które możesz przybierać na zmianę. Polecamy zwłaszcza pozycję dziecka, koci grzbiet, pozycję deski, mostu lub psa — nie zniechęcą Cię do dalszych ćwiczeń i nie nadwyrężą stawów ani mięśni.
  • uzbrój się w cierpliwość — niemal każdy, kto zaczyna przygodę z jogą oczami wyobraźni widzi siebie stojącego na głowie lub w innej skomplikowanej pozycji. Metoda małych kroczków na pewno przybliży Cię do mistrzostwa, ale w między czasie nauczysz się innych ważnych rzeczy — cierpliwości, osiągania i utrzymania stabilności emocjonalnej, pokonywania stresu. Potraktuj jogę jako pasjonującą podróż, a będziesz zaskoczony, co spotka Cię po drodze.
  • przygotuj sobie zaplecze do ćwiczeń — jeśli trenujesz w klubie sportowym rozmaite akcesoria do jogi, takie jak maty czy hamaki znajdziesz na wyposażeniu sali treningowej. Jednak ze względów higienicznych rekomendujemy przynoszenie własnych przyrządów. Do domu także warto kupić matę do jogi i wygodny, najlepiej dopasowany strój. I na tym właściwie koniec. Joga na pewno nie zrujnuje Twojego budżetu, ponieważ ćwiczysz ją boso bez elektronicznych gadżetów i kosztownych akcesoriów do jogi.

Czy joga odchudza?

Podczas jednej sesji jogi na pewno nie spalisz tylu kalorii, co podczas dynamicznej jazdy na rowerze, energetycznej zumby czy biegania. Joga jednak to proces ćwiczenia nie tylko ciała, ale także ducha. Zwróć jednak uwagę na to, jak elastyczne stanie się Twoje ciało i jak poprawi się jego metabolizm. To - w połączeniu ze zdrową i zbilansowaną dietą - może przynieść pozytywne rezultaty w postaci utraconych kilogramów. Jeżeli dalej szukasz odpowiedzi na to pytanie to tak: joga odchudza. Wszystko zależy jak zwykle od systematyczności i zbilansowanej diety.

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixel